Консультации юристов

Защита прав, споры

Аудит земельного участка

Землеустройство, геодезия

Услуги для агробизнеса

Покупка-продажа земли

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И
05 вересня 2013 року                                         м. Київ                              К/9991/28392/11 
 
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
Головуючої:                    Гончар Л.Я.,
Суддів:                    Конюшка К.В.,
                              Мироненка О.В., 
 
розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 лютого 2011 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 20 квітня 2011 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Управління державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії, 
 
в с т а н о в и л а:
 
Суб'єкт підприємницької діяльності ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Управління державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель, в якому просив суд:
 
визнати протиправними дії Управління державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель щодо організації, проведення та оформлення результатів перевірки земельного законодавства суб'єкта підприємницької діяльності ОСОБА_2;
 
визнати протиправними дії Управління державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель щодо складання Акту від 05.08.2010 №А-1512/24 про порушення земельного законодавства суб'єктом підприємницької діяльності ОСОБА_2;
 
визнати протиправними дії Управління державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель щодо направлення до прокуратури Шевченківського району м. Києва матеріалів перевірки;
 
скасувати висновки про порушення земельного та природоохоронного законодавства від 05.08.2010 року, які зроблені за наслідками проведення перевірки земельного законодавства суб'єктом підприємницької діяльності ОСОБА_2.
 
В обґрунтування заявлених позовних вимог, позивач зазначив, що дії відповідача по організації та проведенню перевірки земельного законодавства є протиправними та такими, що порушують його законні права та інтереси, оскільки відповідачем було порушено Порядок планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".
 
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 лютого 2011 року у задоволенні позову відмовлено.
 
Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 20 квітня 2011 року постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 лютого 2011 року в частині вимог про скасування висновків від 05.08.2010 про порушення земельного та природоохоронного законодавства скасовано; провадження по справі в цій частині закрито; в іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.
У поданій касаційній скарзі ОСОБА_2 із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржувані судові рішення та постановити нове, про задоволення позову.
 
Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, правильність правової оцінки обставин справи та застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне.
 
Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідно до листа від 07.07.2010№3069 у зв'язку з проведенням прокуратурою Шевченківського району м. Києва перевірки дотримання суб'єктами підприємницької діяльності вимог природоохоронного та земельного законодавства, на виконання статей 8, 20 Закону України "Про прокуратуру" Головному управлінню Держкомзему у м. Києві доручено невідкладно в межах наданих повноважень провести перевірку правомірності використання земельних ділянок на території парку Нивки по АДРЕСА_1 та прилеглій території до парку Нивки по АДРЕСА_2, АДРЕСА_3 та АДРЕСА_4, зокрема перевірити правомірність використання земельної ділянки суб'єктом підприємницької діяльності ОСОБА_2 
 
Управлінням державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель 05.08.2010 проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства при використанні суб'єктом підприємницької діяльності ОСОБА_2  земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_4 (на території парку "Нивки"), за результатами якої відповідачем складено Акт №А-1512/24 перевірки дотримання вимог земельного законодавства (далі Акт перевірки), в якому зафіксовано, що станом на 05.08.2010 року суб'єкт підприємницької діяльності ОСОБА_2 використовує земельну ділянку орієнтовною площею 0,07 га за адресою АДРЕСА_4 (на території парку «Нивки»), що відноситься до земель природно-заповідного фонду України для розміщення та обслуговування закладу громадського харчування «ІНФОРМАЦІЯ_1» на підставі договору про співробітництво сторін без створення юридичної особи укладеного з ТОВ «Ванея» від 12.02.2008.
 
Управління державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель вручило ОСОБА_3 для передачі позивачу клопотання про надання документів, матеріалів та іншої інформації, необхідних для здійснення державного контролю за використанням та охороною земель від 13.07.2010 року №101327/102/2к, в якому відповідач просив надати, зокрема, правовстановлюючі документи, що посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою, в т. ч. на умовах оренди за адресою АДРЕСА_4 (на території парку «Нивки») до 16.07.2010 10 год.00хв.
 
Позивачем на виконання вимоги Управління державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель надано Договір про співробітництво сторін без створення юридичної особи від 12.02.2008 року, укладеного з ТОВ «Ванея», інших документів, що підтверджують правомірність використання земельної ділянки надано не було.
 
Відповідачем за результатами перевірки направлено Лист першому заступнику прокурора Шевченківського району міста Києва Вдовиченку О.О. від 06.08.2010 №4648 про результати проведеної перевірки. 
 
На підставі листа від 06.08.2010 №4648 прокуратурою Шевченківського району м. Києва винесено припис про усунення порушень законодавства від 09.08.2010 №409-к.
 
Вказуючи на протиправність дій Управління державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель щодо організації, проведення та оформлення результатів перевірки, складання акту перевірки, направлення до прокуратури Шевченківського району м. Києва матеріалів перевірки; формування висновків перевірки, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.
 
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з правомірності дій відповідача та відсутності підстав для захисту прав та інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин.
 
Колегія суддів, переглядаючи судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, погоджується з позицією судів попередніх інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позову, вважаючи при цьому за необхідне зазначити наступне.
Згідно з п.1 Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.2008 року №224 (далі - Положення), Державний комітет із земельних ресурсів (Держкомзем) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Відповідно до п.7 Положення Держкомзем здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, районах, містах, а також через міськрайонні, міжміські, міжрайонні територіальні органи і затверджує положення про них.
 
Відповідно до п.1.2 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель та її територіальні органи.
 
Відповідно до ст.15 Земельного кодексу України, до повноважень центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин належить, зокрема, здійснення землеустрою, моніторингу земель і державного контролю за використанням та охороною земель.
 
Згідно приписів статті 9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи. Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом:  проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у роботі комісій при прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.
 
Відповідно до приписів статті 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»до повноважень спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: 1) додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; 2) виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; 3) додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок.
 
За результатами аналізу наведених норм колегія суддів погоджується з позицією судів попередніх інстанцій щодо наявності у відповідача повноважень з організації та проведення перевірки позивача.
 
При цьому, колегія суддів вказує на необґрунтованість доводів касаційної скарги в частині протиправності проведеної перевірки з мотивів встановлення до 01.01.2011 мораторію на здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності органами державної влади та органами місцевого самоврядування, їх посадовими чи службовими особами щодо суб'єктів малого підприємництва згідно з положеннями Закону України " Про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення умов ведення бізнесу в Україні", оскільки зазначені положення поширюється на проведення перевірок суб'єктів малого підприємництва у сфері господарської діяльності, в той же як відповідачем проведено перевірку дотримання позивачем вимог земельного та природоохоронного законодавства. Наявність у позивача статусу суб'єкта підприємницької діяльності предмет проведеної перевірки не змінює. 
 
Так само, колегія суддів погоджується з позицією судів попередніх інстанцій щодо відсутності підстав для вжиття заходів судового захисту прав та інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин з мотивів недотримання відповідачем як суб'єктом владних повноважень процедури проведення перевірки в частині необхідності залучення двох свідків та невручення копії акту перевірки позивачеві. 
 
Так, актом №А-1512/24 перевірки дотримання вимог земельного законодавства зафіксовано, що станом на 05.08.2010 року суб'єкт підприємницької діяльності ОСОБА_2 використовує земельну ділянку орієнтовною площею 0,07 га за адресою АДРЕСА_4 (на території парку «Нивки»), для розміщення та обслуговування закладу громадського харчування «ІНФОРМАЦІЯ_1» на підставі договору про співробітництво сторін без створення юридичної особи, укладеного з ТОВ «Ванея» від 12.02.2008.
 
Судами попередніх інстанцій встановлено, що документи, які б підтверджували  правомірність використання земельної ділянки з урахуванням вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, позивачем надано не було. 
Позивачем не обґрунтовано яким чином порушено його права та законні інтереси у зв'язку з відсутністю в акті перевірки підписів свідків та відсутністю факту вручення йому копії акту перевірки. Висновки, викладені в акті перевірки щодо використання земельної ділянки на підставі договору про співробітництво сторін без створення юридичної особи, укладеного з ТОВ «Ванея» від 12.02.2008, позивачем не спростовано.
 
Відповідно до частини першої статі 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
 
З урахуванням викладеного, зважаючи на обставини, встановлені судами попередніх інстанцій на підставі доказів, досліджених під час судового розгляду справи, колегія суддів погоджується з позицією судів попередніх інстанцій щодо відсутності підстав для вжиття заходів судового захисту прав та інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин у спосіб, заявлений позивачем.
Доводи касаційної скарги висновків судів першої та апеляційної інстанцій не спростовують.
 
Правова оцінка встановлених обставин справи судами першої та апеляційної інстанцій дана вірно, порушень норм матеріального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень судами не допущено. 
 
Відповідно до частини третьої статті 220-1 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
 
Керуючись статтями 160, 167, 220, 220-1, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів ,-
 
У Х В А Л И Л А :
 
Касаційну скаргу ОСОБА_2 відхилити, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 лютого 2011 року, змінену ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 20 квітня 2011 року, та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 20 квітня 2011 року залишити без змін.
 
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копії особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута в порядку ст.ст.235-238 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді: